Wednesday 18 April 2012

Pelakon ROMPAKAN BERSEPADU ep 1 - Plan B :

Fasyali Fadzly

Kini bertugas sebagai pensyarah jabatan teater di Fakulti Teknologi Kreatif dan Artistik UiTM Shah Alam. Juga merupakan graduan dari universiti berkenaan.  Mula melibatkan diri secara serius dalam teater semenjak 2003, sebagai penulis dan pengarah.

Antara teater yang pernah beliau arahkan ialah BERANI MATI(2009), REBAN AYAM ITIK(2010), PADUKA OEDIPUS(2011) dan TEATER JUTA-JUTA serta TEATER JUTA-JUTA KE PUTRAJAYA (2011).
Beliau juga terlibat dalam bidang lakonan pentas, antaranya teater KALUT(2008), Monodrama RACAU(2009), monodrama TANGAN KIRI AYAH(2009) dan 1 PLASTIK HITAM(2011). Untuk pementasan teater KALUT, beliau dinobatkan sebagai Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik. Manakala untuk monodrama RACAU, dinobatkan sebagai Pelakon Harapan Terbaik. 


Fasyali banyak menulis mengenai review dan teater di dalam blognya, fasyalifadzly.com. Sudah lebih 60 review yang ditulis sepanjang menjadi penonton teater tegar. Kini beliau dalam persiapan menyambung pelajaran ke peringkat Sarjana dalam bidang pengarahan di Kanada pada september nanti. Bercita-cita mahu menjadi pendidik dan penggiat teater yang prolifik.




Rayza MukMin

Rayza MukMin juga merupakan co-founder PARADOKS PRODUCTIONS pada peringkat penubuhan dulu. Penglibatan awal sebelum itu ialah bersama kumpulan teater UiTM Shah Alam, Aktor Seni Pentas. Antara teater yang pernah dilakonkan oleh Rayza MukMin ialah REKAAN UTAMA arahan Nur Azlin(2008), BAKAI arahan Shyrudin(2009), serta tiga teater arahan Aloy Paradoks sebelum ini, NAUTIKA(2009), HEGEMONI(2010), dan BERSIH(2011). Selain dari itu, juga turut berlakon dalam sebuah teater kanak-kanak SI MANIS BERTUDUNG MERAH,  arahan Marlia Musa.



Aman Nassim

Pemegang Diploma Seni Persembahan dari Fakulti Teater Akademi Seni Budaya Dan Warisan Kebangsaan. Baru saja selesai mengikuti pengambaran beberapa drama tv, antaranya KERANAMU LAILA, SUPERMAK, TANAH KUBUR, TEROWONG, LAYAR IMPIAN, OPAH dan HATI SEORANG WANITA.


Manakala antara teater  yang pernah dilakonkan pula ialah, RIBUT arahan Rohani Yousuf(2009), LIF E arahan Adika Zainal (2009), SYAKUNTALA (2010),  HART-E (2010), MALAM JAHANAM (2011) dan MEROCOK-ROCOK arahan Aloy Paradoks (2011).



Shyrudin

Graduan Ijazah Sarjana Muda Sains Aktuari, Fakulti Teknologi Maklumat UiTM Shah Alam. Kini merupakan pemilik sebuah syarikat penerbitan buku bernama Sang Freud Press. Co-faunder untuk PARADOKS PRODUCTIONS. Walaupun menuntut dalam bidang yang berlainan, namun beliau tetap mempunyai minat yang tinggi terhadap bidang kreatif, khususnya teater. Maka dengan itu mencari solusi dengan bergiat aktif dalam kumpulan teater Aktor Seni Pentas semasa di UiTM lagi.

Pernah berlakon sebelum ini dalam teater arahan Aloy Paradoks, NAUTIKA(2009), HEGEMONI(2010) dan MEROCOK-ROCOK(2011). Juga merupakan co-faunder PARADOKS PRODUCTIONS. Dan bertindak sebagai pemilik syarikat penerbitan SANG FREUD PRESS yang giat menerbitkan karya-karya penulis muda.


Mustaqim

Pemegang diploma seni persembahan dari Fakulti Teater Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA).  Banyak terlibat dalam pementasan-pementasan selaku pelakon. Antaranya Gerimis Mengundang arahan Ahmad Idham(2012), Projek Koken Tanda arahan Namron(2010), Titus Andronicus arahan Kirin Muhammad(2011), West Side Story arahan Fiza Hatta(2010),  Bangsawan Haris Fadhilah (2009), Lysistrata arahan Rohani Yousuf(2009), dan Bila Zoo Ditutup(2008). Selain dari itu, Mustaqim juga merupakan pemegang watak utama dalam filem Penunggu Istana(2011).

2 comments: