Monday 30 April 2012

Amaran untuk penonton Rompakan Bersepadu

Hari khamis ni (03 mei 2012) pementasan Projek Teater Trilogi ROMPAKAN BERSEPADU akan berlaku. Tempat kejadian jenayah di Stor Teater DBP, jam 8.30 malam. Nak masuk ke tempat kejadian perlu ada passwod RM 20 boleh dapat di kaunter. Dan pementasan berlangsung selama 4 hari je, hingga ahad (06 mei 2012) - tiket juga boleh ditempah di 012-6293327.

Amaran oleh pihak Paradoks Production. Teater ini menggunakan elemen asap rokok. Dan siapa yang alah dengan asap rokok harap pertimbangkan semula untuk menonton, atau jangan duduk terlalu dekat dengan ruang lakon. Dan peringatan juga untuk penonton, teater ini menggunakan elemen suram dan malap, jadi jangan bermain telefon anda kerana cahayanya akan mengganggu mood pelakon dan penonton lain. Untuk mengambil gambar pula dibolehkan, cuma pastikan tiada pantulancahaya dan tidak bising. Harap faham kerana sesungguhnya anak yang soleh, ialah anak yang menurut kemahuan baik kedua ibu bapanya.

Teater ini merupakan produksi entah keberapa milik Paradoks Production, tapi apa yang pasti produksi teater pertama beraliran realisme dari kami. Pelakon yang bermain dalam pementasan ini ialah Rayza MukMin, Aman Nassim, Fasyali Fadzly, Shyrudin dan Mustaqim. Setiap mereka menggalas watak selaku ahli kumpulan rompakan yang tidak diumunkan namanya. Baru merompak kedai emas dan pelan mereka yang telah kucar-kacir mungkin menyebabkan ada antara mereka yang belot.

Aloy Paradoks, penulis dan pengarah teater ini pula. Dia sengaja memilih untuk membuat teater yang suram dan  pacing yang mati untuk menguji kemampuan pelakon. Dan menguji itu memang jadi salah satu dari hobinya dalam teater sejak dulu lagi. Menurut sejarah dia sendiri, Aloy Paradoks pernah buat buat teater yang tak menggunakan lampu langsung, dan pelakon bermain dalam gelap. Hal itu mendapat pelbagai reaksi positif dan negatif dari penonton. Namun katanya, teater yang aku buat bukan berkaitan dengan kamu suka atau tidak, tapi apa yang kamu rasa.

1 comment: