Friday 20 April 2012

10 Trivia ROMPAKAN BERSEPADU - Plan-B

1 . Fasyali Fadzly sebenarnya sebelum ini merupakan 'musuh ketat' Aloy Paradoks dalam scene teater alternatif. Saling mengkritik hasil kerja satu sama lain. Namun melalui teater "Kotak Hitam" yang diarahkan olehnya tak lama dulu, dia telah mengambil 'musuh ketat' nya itu selaku pelakon, kemudian kerjasama diteruskan dengan Teater Juta-Juta dan kini ROMPAKAN BERSEPADU pula. Sudahnya sekarang mereka berkongsi rumah yang sama. Apa-apa benda ntah.

2 . Shyrudin pula pelakon yang sangat tidak digemari cara lakonannya oleh Fasyali. Apa saja karekter yang dibawa oleh Shyrudin selama ini sangat tidak kena di matanya. Tapi untuk teater ini mereka saling bersikap profesional dan kutuk mengutuk selepas latihan tetap berlaku.

3 . Shyrudin juga sebelum ini pernah mengarah Aloy Paradoks dan Rayza MukMin untuk teater The Bacchae. Tapi Aloy Paradoks tetap menafikan bahawa sebenarnya dia yang buat kerja-kerja pengarahan untuk teater itu. Shyrudin cuma jual nama katanya macam pengarah-pengarah dekat IB tu.

4 . Aman Nassim suatu masa dulu pernah dikutuk oleh Aloy apabila melakokan watak dalam teater Lif-E. Aloy melihat Aman pada masa itu sebagai pelakon yang kaku. Sekarang pun masih sama sebenarnya, cuma kaku yang berkarekter. Selepas mereka terlibat dalam sesi baca skrip Hamlet, baru Aloy nampak Aman ni ada karekter. Jadi lepas kerjasama dan disiplin yang baik dalam teater Merocok-Rocok dulu, Aman sekali lagi di ajak menyertai produksi baru ini.

5 . Mustaqim tidak datang semasa sesi fotografi untuk poster teater ini. Sibuk berlakon drama tv katanya. Maka tempatnya diganti oleh Aliffie Nordin (krew audio) dengan bersarung kepala. Dan dalam hal yang lain, Aliffie memang gemar menyarungkan kepalanya bila tiba masa-masanya.

6 . Aloy Paradoks mula nampak keupayaan lakonan Mustaqim selepas menonton teater Hart-E. Walaupun dia tidak menyukai teater itu, tapi dia menyukai lakonan Mustaqim. Seterusnya lakonan hebat Mustaqim disaksikan lagi dalam teater Titus Andronicus. Manakala ketika dalam program realiti JOM LUMBA pula, Aloy dan Mustaqim mula saling kenal dengan lebih rapat dan ajak untuk sertai produksi ini.

7 . Aliffie Nordin merupakan krew audio dan krew pentas. Pada tahun 2007, dia pernah mengarah Aloy Paradoks, Shyrudin dan Rayza MukMin dalam teater Rekaan Utama. Kini keempat-empat mereka tak suka teater itu.

8 . Anas Ridzuan patutnya berlakon dalam teater ni. Tapi panggilan dari Faizal Tahir lebih kuat dari Aloy Paradoks. Faizal Tahir kot... maka sekarang, dari teater ROMPAKAN BERSEPADU, dia mencipta nama di Mentor.

9 . Rayza MukMin merupakan rakan satu sekolah menengah dengan Shyrudin di Kuantan. Jadi dia dah lama kenal Shyrudin, tapi Shyrudin tak kenal dia, sebab Shyrudin masa tu ketua pengawas. Kemudian di UiTM, sekali lagi mereka satu kelas. Cuma bezanya, Shyrudin rajin datang, Rayza tak.

10 . Sufian Abas adalah pembuat poster. Dia tak puas hati dengan gambar yang ditangkap sendiri olehnya, sebab masa shoot matahari sangat panas, dan dia tak boleh nak tengok hasilnya. Fakta lain pula, Sufian Abas tak pernah suka teater yang dibuat oleh Aloy Paradoks, dan dia selalu ludah-ludah ke lantai bila habis show.

No comments:

Post a Comment