Saturday 21 April 2012

Apa Kata Pelakon Rompakan Bersepadu - Plan B




"Sebenarnya tawaran berlakon teater ni dah lama aku dapat. Cuma sebelum bagi kata putus, aku kata aku tak nak watak yang streotaip. Aku selalu dapat watak kelakar. Aku tak boleh terima benda tu. Aku tak kelakar. Dan akhirnya bila dapat skrip, watak aku kali ni memang mencabar dan berbeza dari watak-watak pernah aku bawak sebelum ni." - Fasyali Fadzly







"Jarang ada orang nak teater yang twist macam ni. Selalu orang buat teater protes dan nasihat. Cuma pacing cerita dan rentak lakon yang slow tu memang cabaran. Dan Paradoks, kekal dalam caranya, krew produksi sikit. Tolak pelakon dan pengarah. Hanya seorang krew untuk jaga audio. Mana ada duit nak bayar ramai-ramai"                        -Rayza MukMin







"Ini pertama kali Paradoks, dan pengarah ni nak buat teater realisme. Pertama kali dan dia cuba nak bermain dengan tempo yang slow. Bahaya. Kalau pelakon tak dapat feel betul-betul sampai ke maksud yang pengarah nak. Memang bahaya." - Shyrudin







"Bila pengarah kata nak buat show yang suram. Lepas tu tengok cara dia bagi subteks. Aku dah mula risau. Dia ni biar betul. Selalu Paradoks akan tekankan style lakonan dan tindak balas yang laju. Segala berlaku dengan pantas, dan banyak gerak-gerak simbolik yang bagi macam-macam meaning. Tapi ini lain. Bahaya betul la... Skrip pun lain, skrip ni direct dan terus pada cerita."   - Aman Nassim



"Bila pengarah offer aku skrip ni. Aku tanya dia balik, betul ke ni? Tapi dia kata, dia memang tulis skrip ni untuk aku. Ok aku je. Aku sentiasa ok. Tak kisah mana-mana. Aku tak macam pelakon lain, yang takut la, komplen bila nak buat teater yang suram macam ni. Dia pengarah, dia tau la apa dia nak buat. Aku ok je. Kau ok?"  - Mustaqim.

No comments:

Post a Comment